

Zatkany filtr cząstek stałych można poddać tzw. regeneracji wymuszonej w warsztacie oraz innym metodom czyszczenia. W niektórych przypadkach jest to sposób na przywrócenie mu sprawności i uniknięcie konieczności usuwania dpf. Przedstawiamy najważniejsze informacje, ułatwiające decyzje.
Na czym polega warsztatowe czyszczenie filtra?
W przypadku warsztatowego czyszczenia dpf na rynku dostępnych jest kilka metod. Każda z nich gwarantuje inny efekt, o którym warto pamiętać, zanim zdecydujemy się na usuwanie dpf. Poniżej opis trzech dostępnych usług z zakresu regeneracji filtra.
- Za pośrednictwem komputera diagnostycznego pod nadzorem mechanika imituje się proces podobny do automatycznego wypalania filtra. Auto jednak jest unieruchomione i musi być umieszczone na niepalnym podłożu. Przy tej metodzie filtr jest rozgrzewany do temperatury wyższej niż przy automatycznym wypalaniu. Najbardziej niebezpieczną konsekwencją może być zapalenie się auta.
- Specjalne urządzenie wtryskuje do wydechu preparaty, które rozpuszczają złogi sadzy. Trafiają one bezpośrednio do filtra bez konieczności jego demontażu.
- Dość nową metodą jest czyszczenie filtrów za pomocą specjalistycznej chemii po ich wymontowaniu, a następnie wygrzewanie ich w piecach.
W niektórych warsztatach, stosujących czyszczenie za pomocą chemii lub wypalania, dodatkowo wymienia się wkład ceramiczny, co podnosi koszt usługi, ale też zapewnia sprawność filtra na dłużej. Zdaniem niektórych specjalistów filtr odzyskuje wręcz stan fabryczny.
Więcej o filtrze cząsteczek stałych http://car-soft.eu/dpf-fap/
Porównanie usuwania dpf z czyszczeniem
Podstawowym kryterium, które powinno decydować o wyborze między czyszczeniem a usuwaniem dpf, jest kwestia stopnia zanieczyszczenia filtra. Regeneracja wymuszona może się sprawdzić bowiem jedynie w przypadkach, gdy filtr jest zanieczyszczony nie bardziej niż w 80 procentach. Całkowicie zanieczyszczony filtr nie odzyska sprawności po regeneracji wymuszonej.
Usuwanie dpf wymaga jednak bardziej zaawansowanej wiedzy potrzebnej nie tylko w momencie demontażu filtra, ale też podczas przeprogramowania ECU. Fachowcy muszą też zadbać o estetyczną stronę obudowy filtra, posiadającej ślad rozcięcia.
Pomijając kwestie techniczne usuwanie dpf w przeciwieństwie do regeneracji jest nielegalne. Z drugiej strony jest to definitywne rozwiązanie problemu, związanego z zatykaniem się filtra i ten argument jest często rozstrzygający dla właścicieli samochodów.
Niewątpliwie zarówno czyszczenie jak i usuwanie dpf jest tańsze niż wymiana filtra na nowy (nawet dwukrotnie). Trzeba jednocześnie wiedzieć, że zregenerowany filtr nie posłuży nam tak długo jak nowy. Z tego też względu warsztaty wykonujące tę usługę oferują maksymalnie półroczną gwarancję. Warto o tym pamiętać, decydując się na usługę czyszczenia filtra.
Polecamy również artykuł „Sposoby na niesprawny DPF/FAP – dopalanie, czyszczenie, usuwanie?”